Den 10: Neunáhlujte se se soudem (úterý 8.10.2024)

Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.

Pamatujme, že jsme ve svaté Boží přítomnosti. Důvěřujme Boží prozřetelnosti více než čemukoli jinému, když se k němu dnes obracíme. V minutě ticha se modlete za Boží požehnání pro vás, vaši rodinu, bratrstvo a všechny muže Exodu.

Pane, učiň mne nástrojem svého pokoje: kde je nenávist, ať přináším lásku, kde je urážka, ať přináším odpuštění, kde je nesvornost, ať přináším jednotu, kde je omyl, ať přináším pravdu, kde je pochybnost, ať přináším víru, kde je zoufalství, ať přináším naději, kde je temnota, ať přináším světlo, kde je smutek, ať přináším radost. Pane, učiň, ať nechci být tolik utěšován, jako spíše utěšovat, být chápán, jako spíše chápat, být milován, jako spíše milovat. Neboť je toto: kdo se dává, ten přijímá, kdo na sebe zapomíná, ten je nalézán, kdo odpouští, tomu je odpuštěno, kdo umírá, ten povstává k věčnému životu. Amen.

Pánův dar zbožným trvá.

Čtení z knihy Sírachovcovy  

Sír 11,7-22

Neobviňuj, dokud nevyšetříš vinu, napřed hleď pochopit, potom kárej. Dokud jsi nevyslechl, neodpovídej, neskákej nikomu do řeči. Nehádej se o to, do čeho ti nic není, a nevměšuj se do rozepře hříšníků. Synu, nepouštěj se do mnoha podniků najednou; vezmeš-li jich na sebe příliš, nezůstaneš bez viny; třebaže se budeš honit, nestihneš to, a dáš-li se na útěk, neunikneš. Někdo se pachtí, namáhá a spěchá, a má tím větší nedostatek. Někdo byl váhavý, potřeboval pomoc, chyběla mu síla, chudoby měl nadbytek, ale Hospodin na něj pohlédl dobrotivým okem. Pozvedl ho z jeho ponížení, vyvýšil jeho hlavu, takže mnozí nad ním užasli. Dobro i zlo, život i smrt, chudoba i bohatství, to vše je od Hospodina. Moudrost, rozvaha a znalost Zákona pocházejí od Hospodina, láska a cesty dobrých skutků jsou od něho. Bloudění a temnota byly stvořeny pro hříšníky, kdo se chvástají zlem, ve zlu zestárnou. Dar Hospodinův setrvá při zbožných a jeho přízeň bude přinášet zdar na věky. Někdo bohatne šetrností a chamtivostí, ale toto je pak podíl, jímž bude odměněn: Řekne si: „Konečně si mohu odpočinout, nyní budu hodovat ze svého majetku,“ ale neví, kdy mu uplyne vyměřený čas, a to, co měl, zanechá jiným a umře. Stůj ve své smlouvě a věnuj se jí a zestárni při svém díle. Neobdivuj činy hříšníka. Věř Hospodinu a vytrvej ve své dřině, neboť Hospodinovi je snadné nečekaně rychle obohatit chudáka. Odměnou zbožného je požehnání od Hospodina; on dá svému požehnání vykvést v krátké době.

Reflexe

Sírachovcova moudrost prolamuje náš lidský sklon k ukvapeným soudům a předčasným závěrům. V kultuře, která si potrpí na okamžité hodnocení a rychlé názory, nás jeho slova vybízejí k trpělivějšímu a diferencovanějšímu pohledu na život a úspěch. 

Úryvek začíná varováním, abychom nesoudili podle zdání. Sírachovec nás varuje, abychom nekritizovali dříve, než něco prozkoumáme, a nabádá nás, abychom se nejprve zamysleli a případně pokárali až poté. Tato rada přímo hovoří k naší současné mánii co nejrychleji si vytvářet a zveřejňovat názory na základě povrchních informací nebo prvního dojmu. Promlouvá také k otcům, kteří jsou v pokušení dělat o svých dětech ukvapené závěry. Jako muži usilující o hloubku a autenticitu jsme povoláni k tomu, abychom se ponořili hlouběji a hledali porozumění, místo abychom spěchali s úsudkem. 

Z této zásady pozdrženého úsudku můžeme udělat svatý odstup. Tím, že se zdržíme okamžité kritiky nebo chvály, se odpoutáme od svých prvotních reakcí a předsudků. Vytváříme tak prostor pro vznik ctnostnějšího, na pohled s Bohem v centru. To neznamená stát se nerozhodným nebo apatickým; spíše to vyžaduje pěstovat moudrost, která vidí hlouběji než na povrch a snaží se chápat situace a lidi tak, jak je chápe Bůh. 

Sírachovec se pak věnuje tématu úspěchu a neúspěchu a připomíná nám, že to, co se zdá být neúspěchem, může být předehrou k úspěchu a zdánlivý úspěch může vést k pádu. Tato moudrost nás vybízí k dlouhodobějšímu pohledu na život a k důvěře v Boží načasování spíše než v naši vlastní netrpělivou lačnost po výsledcích. 

Pro ty z nás, kteří usilujeme o dosažení cílů nebo čelí neúspěchům, je tato perspektiva náročná a osvobozující. Vyzývá nás, abychom vytrvali, i když se zdá, že pokrok je pomalý nebo žádný, a věřili, že naše věrné úsilí není marné. Zároveň nás osvobozuje od tlaku na dosažení okamžitého a viditelného úspěchu. Osvobozuje nás k tomu, abychom se soustředili na věrné plnění každodenních úkolů s vědomím, že konečné výsledky jsou v Božích rukou. 

Tento postoj pokorné vytrvalosti je klíčový pro prožívání neobvyklé svobody. Když nejsme zotročeni úsudky druhých nebo vlastní potřebou rychlého úspěchu, můžeme svobodně a trpělivě následovat Boží povolání. Můžeme riskovat, zkoušet nové věci a učit se z neúspěchů, aniž bychom se jimi nechali zdrtit. 

Sírachovcova slova také hovoří o nepředvídatelnosti života. Upozorňuje, že chudoba i bohatství pocházejí od Hospodina a že podmínky se mohou změnit v jediném okamžiku. Toto uvědomění si reality slouží jako silný protijed proti pýše i zoufalství. Pro ty, kdo zažívají úspěch, je to připomínka, abychom své úspěchy brali s nadhledem a přijímali je spíše jako Boží dary než jako čistě vlastní zásluhy. Pro ty, kdo čelí těžkostem a zdánlivému neúspěchu, je povzbuzením, že okolnosti se mohou změnit, často ve chvíli, kdy to nejméně čekáme. 

V našich snahách a projektech se můžeme cvičit v trpělivosti a vytrvalosti. Místo toho, abychom se zaměřovali na okamžité výsledky, můžeme se soustředit na věrnost Božímu plánu pro náš život. To může znamenat, že budeme pokračovat v úsilí o vztah, který zatím nepřináší ovoce, že vytrváme v pracovním projektu, který trvá déle, než jsme očekávali, nebo že budeme dodržovat duchovní disciplíny, i když nepociťujeme okamžitý prospěch. 

Sírachovcova moudrost nám připomíná, že skutečný úspěch se neměří okamžitými výsledky nebo vnějšími projevy, ale věrným souladem s Božími záměry. Když přijmeme tuto perspektivu, staneme se lidmi, kteří se nenechají snadno zviklat názory druhých nebo proměnlivými okolnostmi. Rozvíjíme pevný charakter, který nám umožňuje procházet životními vzestupy a pády s milostí a moudrostí. 

Bratři, zavažme se, že budeme muži, kteří se brání ukvapeným soudům, vytrvají s pokornou oddaností a s otevřenou náručí přijímají úspěch i neúspěch. Pěstujme takovou moudrost, která se dívá pod povrch, která důvěřuje Božímu načasování a která nachází uspokojení spíše ve věrnosti než ve viditelných úspěších. Tímto způsobem nejenže porosteme ve svém vlastním charakteru a víře, ale také poskytneme přesvědčivé svědectví světu, který touží po pravé moudrosti a autentickém životě. 

Pánův dar zbožným trvá. 

Modleme se. 

Pane, dárce všech dobrých darů, dej nám, prosíme, trpělivost zkoumat, než začneme soudit, a moudrost naslouchat, než začneme mluvit. Pomoz nám, abychom pevně stáli ve smlouvě s tebou, vytrvali ve své práci s pílí a poctivostí a vždy důvěřovali tvé prozřetelnosti, nikoli pomíjivému bohatství. 

Skrze našeho Pána Ježíše Krista, tvého Syna, který milosrdně soudil a dal svůj život za naši spásu a který s tebou žije a kraluje v jednotě Ducha svatého, Bože, na věky věků. Amen. 

Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.